.

Esther Uitman-van der Leest

Master in Educational leadership, certified master practitioner of the art & science of NLP, time line therapist & hypnotist, ACTor vanuit de HBM-filosofie

L'Estro armonico (harmonieuze inspiratie of inspiratie vanuit innerlijke harmonie) heb ik in oktober 2017 opgericht. Want wanneer je harmonie vindt in je eigen "zijn", kun je ook de inspiratie in jezelf vinden. Het teken in het logo van mijn bedrijf staat voor Kracht. Zowel inspiratie als kracht/doorzettingsvermogen, moed en liefde voor de mens en de wereld, zijn de energieën waar ik op drijf. Dat maakt mij tot de persoonlijke coach, teambegeleider en organisatieadviseur die ik mijzelf altijd gewenst heb: eerlijk, integer, wijs, levenservaren, inspirerend, analytisch en empathisch. Dat is wat ik voor mensen, teams en organisaties wil zijn.

Van innerlijke balans naar levensbalans

L'Estro armonico is een krachtige onderneming die ontstaan is uit een passie voor mensen. In 1994 rolde ik na de lerarenopleiding Nederlands hals-over-kop in een volle baan in Rotterdam-Zuid, bij een (i)vbo-mavo school. Dáár leerde ik echt lesgeven en kon ik mijn strategische en empathische talent vol ontwikkelen. Na enige jaren ging ik het avontuur buiten het onderwijs aan: een 6-jarige carrière in het notariaat, als paralegal in het ondernemingsrecht. Ik leerde daar alles over "het bedrijfsleven" en hoe het werkt in de commerciële wereld met multinationals en de kleine cliënten. Het onderwijs trok echter harder en in 2004 ben ik terug gegaan, omdat jongeren een ongelooflijk kapitaal zijn om mee om te mogen gaan.

In 2007 werd ik afdelingsleider en sindsdien heb ik een integrale verantwoordelijkheid gehad voor een team van gemiddeld 30 docenten en onderwijsassistenten, onderwijsontwikkeling en de eindverantwoordelijkheid voor de leerlingen in mijn afdeling. In 2013 heb ik vervolgens mijn Master in Educational Leadership behaald (afstudeeronderwerp: van instroom naar doorstroom. Een onderzoek naar behoeften van zij-instomers in het voortgezet onderwijs). 

Ik begon als afdelingsleider in 2007 in een heel nieuw MT. Om snel een slagvaardig en verbonden team te worden, wees een wijs iemand ons op HBM. We wilden ontzettend graag leren hoe we heel snel op volle stoom ons werk konden gaan doen en wat daar voor nodig was. Een wereld ging voor ons open. We leerden onszelf beter kennen: "O, is dat dus wat ik doe? Hoe kan ik jou helpen en jij mij om in contact te blijven met elkaar en een hecht te team te worden en te blijven?". 

Ongelooflijk, het werkte, we waren ineens een sterk en harmonieus team, met eenzelfde taal en kracht

In mijn carrière daarna heb ik ACT® en HBM nooit meer los gelaten. De meting hielp geweldig goed om het gesprek razendsnel op een dieper niveau te brengen. In oktober 2016 durfde ik eindelijk toe te geven dat afdelingsleider in het onderwijs zijn, niet de voldoening gaf die ik ten diepste wilde. Als afdelingsleider kon ik mijn team lang begeleiden, maar uiteindelijk was ik niet de coach en moest ik er ook altijd nog wat van vínden! Daar is vervolgens het besluit gevallen dat ik met al mijn opgedane (levens-)ervaringen en opleidingen, mijn verantwoordelijkheid moest gaan nemen voor mijn eigen toekomst.

Zo ontwikkelde ik mijn eigen aanpak in persoonlijke begeleiding van jongeren en volwassenen die inzicht willen hebben in hun ontwikkelmogelijkheden, maar ook werknemers die (langdurig) in verzuim zijn of een andere weg in hun werkzame leven zoeken. Daarnaast is het begeleiden van teams en organisaties een grote passie geworden. Vanuit mijn visie op leiderschap en goed werkgeverschap is het elke keer weer een prachtige opdracht om vanuit een gewenste verandering naar duurzame verandering te komen. Op zo'n manier dat "gelukkige werknemers in succesvolle organisaties" geen droom maar werkelijkheid kan worden. 

Mijn leiderschapsdeskundigheid in combinatie met mijn kennis van het HBM inzetten om teams en organisaties ECHT te laten excelleren