.

Jongeren en stress: jong geleerd, oud gedaan

 

De statistieken liegen er niet om. Mensen vallen op steeds jongere leeftijd ten prooi aan een burn-out. Van scholieren tot afgestudeerden: jongeren ervaren meer druk dan ooit. Aan de ene kant is dit natuurlijk een betreurenswaardige ontwikkeling. Maar aan de andere kant geeft het misschien wel aanleiding om juist als jongere al vroeg kennis te maken met je valkuilen en het leren omgaan met wat jou stress geeft. Jong geleerd is immers oud gedaan. Esther Uitman-van der Leest van L'Estro armonico begeleidt jongeren hierbij.

Externe druk

Profielkeuzes, studiekeuzes en beroepskeuzes: jongeren moeten al op vroege leeftijd allerlei belangrijke beslissingen maken. Er wordt dan ook van ze verlangd dat ze genoeg zelfkennis bezitten om te weten waar hun competenties en draagkracht liggen. Bovendien ervaren ze vaak nog op allerlei manieren een grote druk vanuit school, familieleden, maar ook van leeftijdsgenoten – iets wat versterkt wordt door social media. Je zult altijd moeten presteren, is de boodschap die daar vanuit gaat.

Zelfinzicht

Het kan daarom enorm helpen om op vroege leeftijd meer inzicht te krijgen in jezelf. Door prestatiedruk te leren omzetten naar positieve energie, zodat je vanuit je intrinsieke motivatie en passie leert leven. Hiervoor is het van belang om bewust te zijn van de manier waarop je informatie opneemt en leert, hoe je beslissingen neemt en waarvan je energie krijgt. Daarentegen is het ook belangrijk om te weten wat jouw energie opslokt en wat jou ervan weerhoudt om vanuit jouw kracht te leven. Zijn er bijvoorbeeld situaties waarbij je op je tenen loopt? Laat jij je leiden door je wilskracht of door meegaandheid?

ACT®-meting

De ACT®-jongerenmeting (ook wel: talentmeting) brengt dit in kaart. Niet alleen worden talenten en kwaliteiten helder, maar vanaf 16 jaar kun je er ook heel eenvoudig en snel achterkomen wat je energie geeft en wat juist niet. Zo kunnen jouw talenten soms in strijd met elkaar zijn wanneer je stress ervaart. Wanneer je problemen vroeg signaleert en leert hoe je je talenten het beste kunt inzetten en ontplooien, komt dit jouw zelfontwikkeling ten goede.

Ontstaan van stress

Stress ontstaat wanneer je draagkracht (wat je goed kunt hebben) en draaglast (wat je eigenlijk allemaal moet doen) uit balans zijn, bijvoorbeeld door hoge studie- en/of werkdruk, spanningen en zorgen thuis, financiële omstandigheden, gezondheidsproblemen, verlies of verhuizing. Smartphones en social media dragen eraan bij dat mensen nooit écht ontspannen, dus constant 'aan' staan. Werk en/of privé lopen meer door elkaar heen, wat leidt tot een verminderde balans in je leven.

Hoge verwachtingen

Veel jongeren stellen ook nog eens hoge eisen aan zichzelf, door de prestatiemaatschappij waarin we leven. Een negatief denkpatroon, beperkende overtuigingen over jezelf en bepaalde karaktereigenschappen, zoals perfectionisme, verergeren de stress. Bovendien komen social media ook met een bepaalde druk en zorgen ze, met alle beelden over het ideale leven, voor onrealistische verwachtingen.

Energie

Het kan lastig zijn om te identificeren wat jou energie geeft én kost, oftewel: wat jouw energiegevers en energievreters zijn. Wanneer je energie opgaat aan het onderhouden van het perfecte Instagram-profiel om zoveel mogelijk likes te genereren, vraag je dan bijvoorbeeld af of je dit voor jezelf doet of voor meer aanzien van je omgeving. Esther Uitman-van der Leest van L'Estro armonico helpt jongeren daarom graag om zich hiervan bewust te worden, meer ruimte voor zichzelf te creëren en zich bezig te houden met de dingen die energie geven en die eraan bijdragen dat zij hun talenten ontwikkelen.

Mentale veerkracht

Op deze manier kun je jouw optimale 'leerstijl' bepalen, jezelf ontplooien en meer mentale veerkracht ontwikkelen. Mentale veerkracht betekent dat alles wat je nodig hebt om krachtig en met plezier je dingen te doen op orde is, dat er een goede balans is tussen willen, kunnen en (jezelf) zijn, dat je zelfwaardering haalt uit wie je bent en jezelf kunt en durft te zijn en jezelf kunt accepteren. Kortom: dat je weer in je eigen kracht komt te staan en keuzes maakt vanuit jezelf. Ben je een jongere tussen de 16 en 23 jaar oud of ben je ouder/verzorgende van een zoon of dochter van die leeftijd? Neem dan voor meer informatie over de ACT-jongerenmeting (talentmeting) en de mogelijkheden voor coaching vrijblijvend contact op met Esther.