.

Hoe maak je een goede studiekeuze?

 

Het zal je niet ontgaan zijn. Voor veel jongeren is studie- of profielkeuze erg moeilijk. Er vallen dan ook vrij veel jongeren uit tijdens de studie, vaak ook nog na het eerste jaar. Voor veel jongeren is dat een lastig moment. Stoppen met hun studie kan natuurlijk, maar ze doen het liever niet. Het kan voelen als falen en ze vinden het zonde van tijd en geld. Het ontdekken van je talenten en wensen is een belangrijk middel om de juiste keuzes te kunnen maken.

Tijd en geld

Er stoppen relatief veel jongeren met hun studie. Uit de meest recente cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat in het eerste jaar zo'n vijf procent stopt, wat minstens verdubbelt in het tweede jaar. In het hbo ligt dit uitvalpercentage nog veel hoger. Opvallend aan de cijfers is dat veel jongeren niet in het eerste jaar stoppen, maar juist in het tweede jaar of daarna. Dit is vaak pijnlijk, teleurstellend én zonde van de tijd, moeite en geld die in de studie zijn gestoken. Maar om verkeerde studiekeuze te voorkomen, is het nuttig om op tijd eventuele problemen te signaleren.

Een goede keuze

Jongeren wordt al vroeg gevraagd keuzes te maken. Het begint al bij de profielkeuze bij de overgang naar de bovenbouw op de middelbare school. Want als je geneeskunde wilt studeren, gaat dat niet lukken met een Economie & Maatschappij-profiel. Sommige jongeren weten goed wat ze willen en welk pad ze daarvoor moeten volgen. Maar veruit de meesten hebben dit helemaal niet helder voor ogen. En dan is er ook nog een groep jongeren die denkt te weten wat ze willen, maar ergens onderweg toch ontdekken dat de keuze minder goed bij hen past dan ze dachten.

Veelvoorkomende valkuilen

Het maken van goede studiekeuzes brengt daarom veel vragen en onzekerheid met zich mee. Er zijn bepaalde valkuilen waar jongeren in terecht kunnen komen. De meest voorkomende zijn: – Je bent niet goed geïnformeerd. Als je niet goed weet wat er mogelijk is, is het ook lastig een inschatting te maken van wat er goed bij je past. – Je focust op latere werkgelegenheid of lonen, in plaats van op wat je leuk lijkt. Natuurlijk is het belangrijk om perspectief op een fijne toekomst te hebben, maar een gebrek aan studieplezier vergroot de kans op uitval aanzienlijk. – Je kiest ergens voor omdat je vrienden/familie daarvoor zouden kiezen. Logisch dat je bij vrienden in de klas wilt blijven, of je ouders blij wilt maken. Maar een studie of profiel volgen waar je jezelf niet in kunt ontplooien, werkt demotiverend en kan je een gevoel van falen opleveren.

Wat echt bij je past

Het maken van een studie- of profielkeuze begint daarom bij het uitzoeken van wat echt bij jou past. Waar krijg je energie van, op wat voor manier leer jij het best? Waarin ben je van nature geïnteresseerd en op wat voor manier zou je succesvoller kunnen leren? Wanneer je dat in kaart hebt, volgt de rest een stuk gemakkelijker. Esther van L'Estro armonico is coach met veel ervaring in het onderwijs en zij helpt jongeren graag met deze vraagstukken. 'Jongeren kunnen snel in een impasse raken in hun studieloopbaan. Graag help ik hen te ontdekken waar hun talenten schuilen en of ze nog op hun plek zitten.'

De ACT®-meting

Esther doet dit aan de hand van de ACT®-meting. Esther: 'De ACT®-meting is een talentmeting. Deze meting geeft inzicht in de onbewuste drijfveren van de jongere, zijn/haar valkuilen en waar hij/zij energie van krijgt. Een mooie bijvangst hierbij is dat ik ook een beeld kan geven van de leerstijl van een jongere, en zo kan adviseren over wat wel en niet helpt om succesvol te zijn bij het leren. Deze adviezen en inzichten zet ik in een rapport, wat ook de ouders, begeleider en/of mentor kunnen krijgen. Op die manier kunnen we samen de leerling of student handvatten aanreiken om de juiste richting in te slaan. En dat scheelt veel tijd, frustratie en teleurstelling.'

Over Esther

Esther Uitman-van der Leest heeft zelf lang in het onderwijs gewerkt en kent de problemen van jongeren zo als geen ander. Ze merkte dat veel jongeren worstelen met vragen over hun toekomst, dat ze willen weten waar ze terecht gaan komen en welke stappen ze moeten zetten om daar te komen. Esther is opgeleid tot Certified Master of the Art & Science of Neuro Linguistic Programming (NLP), Time Line therapeut en Hypnotist. Ze begon met coaching van jongeren (vanaf 16 jaar) omdat ze mensen graag hun natuurlijke kracht laat leren kennen. Naast jongeren coacht Esther dus ook volwassenen die willen weten waar hun kracht ligt, en coacht ze teams en leidinggevenden om inzicht te geven in hoe een team en organisatie zich kan versterken en ontwikkelen.